From Whiteboards to Web 2.0. Activating language skills with new technologies to publikacja skierowana do nauczycieli zainteresowanych zastosowaniem nowoczesnych technologii w nauczaniu języka angielskiego. Autor pokazuje zestaw przyjaznych narzędzi internetowych do tworzenia ćwiczeń, które można przeprowadzić zarówno w klasie, jak i poza nią, pozwalających na prezentację treści i wymianę poglądów oraz realizację zadań grupowych w ciekawy, interaktywny i angażujący sposób.
W zestawie znalazły się:
- JustTheWord - znakomite narzędzie do wyszukiwania kolokacji,
- MailVU - aplikacja do udostępniania wideo z możliwością nagrywania o dowolnej długości i wysyłania z dowolnego urządzenia (telefonu, tabletu) za pośrednictwem wiadomości SMS lub e-mail,
- Padlet - wirtualna tablica, do której możemy przypiąć tekst, obraz czy link,
- TodaysMeet – narzędzie do tworzenia czatu,
- Vocaroo - program do nagrywania i odsłuchiwania własnego głosu,
- VoiceThread - program do prowadzenia dyskusji w formie tekstowej lub głosowej,
- Wordle – narzędzie, dzięki której możemy tworzyć „chmury wyrazów” z wybranego przez siebie tekstu.
Wszystkie przedstawione narzędzia zachęcają do ich stosowania ich w praktyce szkolnej z uwagi na takie cechy jak: proste menu pozwalające na szybkie zapoznanie się z podstawowymi funkcjami aplikacji, łatwy i bezpłatny dostęp, możliwość pracy grupowej wyrażającej się w udostępnianiu treści i współtworzeniu jej w trybie zdalnym.
Znajdujący się w książce link http://www.helblinglanguages.com/fromwhiteboards/#video
kieruje do filmów, demonstrujących aspekty techniczne (jak korzystać z narzędzi), jak i dydaktyczne (jak optymalnie wykorzystać je w nauczaniu).
Książka podzielona jest na trzy sekcje: ćwiczenia na podstawie obrazów (Image-based activities), dźwięku i filmu (Sound-based activities) oraz ćwiczenia na podstawie tekstu (Text-based activities). Każda część oferuje liczne ćwiczenia (razem 80 ćwiczeń), których głównym celem jest interakcja, aktywne używanie języka oraz komunikacja w klasie.
Przykładowe ćwiczenia: Converation board game, Myths and facts, Texting, Advertising slogans, Lips don’t lie, Phone messages, Voice artists, Britis English or American English?, Wicidictionary.
Przy każdym z proponowanych ćwiczeń został podany czas potrzebny na realizację (od 10 do 60 minut) oraz poziom (od beginner do advanced).
Poziom CEFR: A1-B2