Celem publikacji, jak piszą we wstępie autorzy, jest stymulowanie wyobraźni, rozwijanie zdolności twórczych uczniów i wprowadzenie do nauczania gramatyki elementu zabawy. Publikacja zawiera ponad pięćdziesiąt scenariuszy lekcji dotyczących zagadnień gramatycznych, które przez nauczycieli pochodzących z różnych krajów zostały uznane za szczególnie trudne do realizacji. Techniki nauczania prezentowane w książce mogą zostać wykorzystane przy omawianiu tych aspektów gramatyki, które w Teaching Grammar Creatively nie zostały uwzględnione.
Każda lekcja została podzielona na dwie części: Language Awareness Activities – wprowadzenie nowych zagadnień gramatycznych, i Creative Grammar Practice – prezentacja oryginalnych metod ćwiczenia poznanych zagadnień. Przy każdym z tematów podany został poziom (od elementary do intermediate+) i czas potrzebny do realizacji.
W 2. wydaniu uwzględniono:
- nowe lekcje, które skupiają się na zwrotach (chunks) o najwyższej frekwencji, zgodne z poglądem, że nie ma wyraźnego rozróżnienia między słownictwem nauczanym jako grupy słów a gramatyką
- większą różnorodność zadań kreatywnych - szczególnie w sekcji B każdej jednostki lekcyjnej
- sugestie, jak wykorzystać grywalizację do lepszego motywowania uczniów i jak pomóc im rozwijać umiejętność zapamiętywania
- duży wybór tekstów, obrazków i nagrań w ezone.helbling.com.
Poziom CEFR: A1-B2