Publikacja The Principled Communicative Approach stanowi doskonałe połączenie badań naukowych nad metodą komunikacyjną z doświadczeniami nauczycieli-praktyków. We wstępie autorzy, omawiając zasady i zalety metody komunikacyjnej, wskazują na jej najważniejsze zadania, takie jak między innymi: rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, ćwiczenie i rozwijanie znajomości funkcji językowych, zwracanie uwagi na poprawną wymowę, ułatwianie precyzyjnej komunikacji, czerpanie radości z używania języka i rozwijanie jego bogactwa.
Publikacja zawiera 75 ćwiczeń, których konstrukcja pozwala zwiększać zaangażowanie i aktywność ucznia oraz minimalizować czas pracy nauczyciela związany z przygotowaniem lekcji. Wszystkie zaproponowane zadania są oparte na założeniu, że język służy przede wszystkim komunikacji w określonych sytuacjach społecznych. Proponowane ćwiczenia mają określone funkcje, takie jak np.: opowiadanie o sobie (Personal strategies for learning, Getting to know you), udzielanie rad (My advice), negocjowanie (Creative drills), proponowanie (Are you for or against it?), zdobywanie informacji (Is anybody who...?), wyrażanie próśb i zwracanie się w formie grzecznościowej w rozmaitych sytuacjach (The right way, Thanks so much, Signs – classrom language) i w stosunku do różnych osób, odgrywanie ról (Ring, ring, Talk, talk, talk). Jeden z rozdziałów jest w całości poświęcony skutecznemu nauczaniu word chunks, czyli ciągów wyrazów uznanych za naturalny sposób wyrażenia określonej myśli (wśród ćwiczeń znalazły się: Finishing the chunk, Families of chunks, czy Chunking on the walls). Wiele ćwiczeń proponowanych przez autorów publikacji przybiera formę pracy w parach lub grupach, wymaga negocjacji i współpracy między uczącymi się.
Ćwiczenia skierowane są do uczniów na różnych poziomach zaawansowania - od A1 do B2. Przy każdym ćwiczeniu został podany orientacyjny czas potrzebny do przeprowadzenia konkretnego zadania oraz wskazane możliwości jego modyfikacji. Jednakże nauczyciel może prowadzić zajęcia w tempie dostosowanym do potrzeb uczniów. Autorzy książki odsyłają także do konkretnych źródeł lub podają gotowe materiały w formie tabeli, tak aby dostarczyć uczniowi odpowiednich zwrotów leksykalnych, których może użyć podczas wykonywania ćwiczeń.
Poziom CEFR: A1-B2